Cele mai cunoscute forme ale licitatiilor trucate sunt:

Licitatiile suprimate sau retinerea de la ofertare.
Ofertantii se abtin sau isi retrag oferta la adjudecarea finala, astfel incat sa fie acceptata oferta unuia dintre ofertanti, beneficiar al intelegerii

Ofertele de complezenta sau licitatiile complementare
Ofertele concurentilor contin preturi mult prea mari sau contin termeni speciali despre care se stie ca nu vor fi acceptati. Este cea mai des intalnita forma de trucare deoarece mimeaza o concurenta veritabila

Alternarea prin rotatie a ofertei castigatoare
Ofertantii se inteleg sa transmita in asa fel ofertele incat fiecare dintre ei sa fie pe rand ofertantul castigator

Ofertele comune
Ofertele comune reduc numarul licitantilor, insa acestea sunt considerate trucate numai atunci cand oferta comuna este nejustificata, fiecare ofertant fiind apt sa participe cu oferte individuale si a participat la licitatii anterioare similare ca unic ofertant

Acordurile de subcontractare
Intreprinderile cad de acord, ca in schimbul abtinerii sau retragerii de la ofertare sau a transmiterii unei oferte de complezenta sa primeasca de la ofertantul castigator contracte de furnizare sau sa dobandeasca calitatea de subcontractor. Prin intermediul acordurilor de subcontractare se ajunge la impartirea profitului mai mare obtinut de ofertantul castigator intre intreprinderile participante la intelegere.

Acordurile care au ca obiect alocarea pietelor
Concurentii se inteleg sa imparta piata si decid sa nu se concureze intre ei pentru anumiti clienti ori pentru o anumita zona geografica.

Asemenea acorduri implica prezentarea unor oferte de complezenta sau abtinerea, ori dupa caz retragerea ofertantilor concurenti in cazul in care contractul vizeaza o anumita categorie de clienti sau o anumita zona geografica care a fost prin acord atribuita unui alt concurent.

Exista cateva trasaturi care pot indica posibilitatea ca o licitatie sa fie trucata:
numarul redus al concurentilor;
intrarea pe piata rara sau inexistenta;
conditiile pietei (schimbari semnificative si imprevizibile ale cererii fata de produsele sau serviciile industriei, vulnerabilitatea fata de crizele economice etc.);
licitatiile repetate organizate pentru atribuirea aceluiasi contract; produsele simple sau bunurile si serviciile identice care fac obiectul contractului (contribuie la atingerea unor structuri asemanatoare ale pretului);
inexistenta sau existenta unui numar redus de inlocuitori pentru produsele sau serviciile care se doresc a fi achizitionate prin contractul care va fi incheiat in urma licitatiei;
lipsa inovatiei in sectorul respectiv, care poate facilita formarea intelegerilor in timp.
Pentru a aprecia daca licitatia la care intentioneaza sa participe este susceptibila de a fi trucata, un agent economic trebuie sa se informeze din timp cu privire la bunurile si serviciile ce fac obiectul licitatiei, trasaturile acestora, ce furnizori sunt pe piata respectiva, ce preturi practica acesti furnizori.

In ceea ce ii priveste pe organizatorii licitatiei, Laura Lazar indica cateva masuri ce pot fi luate:
anuntul licitatiei trebuie formulat si proiectarea procesului de licitatie trebuie sa aiba loc in asa fel incat sa faciliteze participarea unui numar suficient de ofertanti
cerintele precizate in caietul de sarcini trebuie sa fie clare si proportionale cu obiectivul al carui atingere se doreste
formalitatile care trebuie indeplinite in vederea participarii la licitatie trebuie sa fie reduse
trebuie lasat un timp suficient pentru formularea si depunerea ofertelor
preferabil trebuie organizate licitatii electronice
organizarea etapelor contractuale trebuie sa fie facuta in asa fel incat sa fie reduse posibilitatile de comunicare intre concurenti
subcontractarea ilicita poate fi prevenita prin necesitatea divulgarii prealabile de catre ofertanti a faptului daca vor sau nu sa apeleze la subcontractanti
anunturile de licitatie pot include o mentiune privind sanctiunile care sunt aplicabile in cazul participarii la licitatii trucate
se poate solicita semnarea de catre ofertanti a unei declaratii pe propria raspundere privind autenticitatea ofertei, declaratie care sa poarte semnatura reprezentantului firmei
angajatii trebuie instruiti cu privire la riscurile existente in cadrul licitatiei, astfel incat acestia sa fie in masura sa monitorizeze efectiv procedurile si sa identifice situatiile problematice.


0 comentarii la “GHID PRACTIC (2) (IN)VIZIBILITATEA LICITATIILOR TRUCATE”
Comentariul tau